スティーブ・ジョブズの生声 本人の発言だからこそ見える真実
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(本記事は、ジョージ・ビーム氏(編集)、鷹取 孝氏(翻訳)の著書『スティーブ・ジョブズの生声 本人自らの発言だからこそ見える真実』=文響社、2022年10月11日刊=の中から一部を抜粋・編集しています)

ビジョン

我々は自らのビジョンに賭けている。
そのほうが、どこかの後追い製品をつくるよりいい。
そういうのは他の会社に任せるよ。我々は常に次の夢を追いかけているんだ。

ーーーーアップル「初代Macintoshコンピュータ」発表イベント 1984年1月24日


We’re gambling on our vision, and we would rather do that than make “me, too”products. Let some other companies do that. For us, it’s always the next dream.

過程を尊ぶ

実のところ、とてつもなく素晴らしい製品をつくるにはプロセスが極めて重要になる。いかにいろんなことを感じ取り、新しいアイデアを取り入れ、古いアイデアを捨てていくかだ。

ーーーー『Playboy』誌 1985年2月


Actually, making an insanely great product has a lot to do with the process of making the product, how you learn things and adopt new ideas and throw out old ideas.

最高品質

自分たちがつくれる最高のものをつくりたかっただけさ。例えば、家具職人が立派なタンスをつくる時を想像してほしい。裏側にベニヤ板なんて使わないよね。壁に面して誰にも見えなくても、自分にはその存在が分かっているから立派な板を使うんだ。夜、ぐっすり眠りたかったら、美しさや品質へのこだわりを最後まで貫くべきだよ。

ーーーー『Playboy』誌 1985年2月


We just wanted to build the best thing we could build. When you’re a carpenter making a beautiful chest of drawers, you’re not going to use a piece of plywood on the back,even though it faces the wall and nobody will ever see it. You’ll know it’s there, so you’re going to use a beautiful piece of wood on the back. For you to sleep well at night, the aesthetic, the quality, has to be carried all the way through.

ブレークスルー

私の哲学はいつだってとてもシンプルだよ。欠点もあるが、それについては後で話そう。私の哲学は「すべては素晴らしい製品から始まる」ということだ。
もちろん、顧客の声は大切だが、業界全体を変えてしまうような次のブレークスルーが何かなんて顧客が教えてくれるわけじゃない。だから、顧客の意見を注意深く聞いたあとで、密航のようなことをしなければならない。つまり、顧客を気にかけながらも、その裏でテクノロジーを分かっている人たちとともに身を隠し、次のブレークスルーを思い描くということだ。
個人的な意見だが、こうやって素晴らしい製品を考えることからすべてが始まると思う。ただし、欠点もある。これまで批判されてきたように、顧客の声に十分耳を傾けていないという点だ。ある程度は正しい意見と言えるだろう。

ーーーー『ニューズウィーク』誌 1985年9月29日


You know, my philosophy is—it’s always been very simple. And it has its flaws, which I’ll go into. My philosophy is that everything starts with a great product. So, you know,I obviously believed in listening to customers, but customers can’t tell you about the next breakthrough that’s going to happen next year that’s going to change the whole industry. So you have to listen very carefully.But then you have to go and sort of stow away—you have to go hide away with peoplethat really understand the technology, but also really care about the customers, and dream up this next breakthrough. And that’s my perspective, that everything starts witha great product. And that has its flaws. I have certainly been accused of not listening to the customers enough. And I think there is probably a certain amount of that that’svalid.

スティーブ・ジョブズの生声 本人自らの発言だからこそ見える真実
【編者】ジョージ・ビーム(George Beahm)
アメリカ合衆国ヴァージニア州在住のジャーナリスト。鹿児島出身の母を持つ日系アメリカ人。ビジネスやポピュラーカルチャーに精通し、これまでに30作以上もの書籍を発刊。本書のアメリカ版は、発売前からAmazon US などでベストセラーランク入りを果たす。
【訳者】鷹取孝(たかとりこう)
1970年、神奈川県生まれ。慶應義塾大学理工学部卒業。富士通にてネットワーク機器の開発に長年従事した後、翻訳者として独立。主にIT分野 の英日翻訳を手がける。

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